مشاوران امین پایتخت

مشاوران امین پایتخت پیشرو در خدمات ثبت و تغییرات شرکت، رتبه بندی شرکت ها و خدمات بین المللی

مشاوران امین پایتخت

مشاوران امین پایتخت پیشرو در خدمات ثبت و تغییرات شرکت، رتبه بندی شرکت ها و خدمات بین المللی

مشاوران امین پایتخت با بهره گیری از بیش از 15 سال تجربه و کادری مجرب و متخصص مفتخر است تا خدمات خود را در زمینه های ثبت و تغییرات شرکت، اخذ رتبه های انفورماتیک، پیمانکاران، مشاوران، انبوه سازان و طرح و ساخت، خدمات مالی، مالیاتی، حسابداری و حسابرسی و خدمات ثبت شرکت در خارج از کشور و اخذ اقامت کشور های اروپایی، در سطوح بسیار حرفه ای و تخصصی به مشتریان محترم ارائه می نماید.

۹ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

نیاز به مهندسان با سابقه -مشاوران امین پایتخت

امیر حسام صادقپور | دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۴:۰۴ ب.ظ

ششرکت مشاوران امین پایتخت برای تامین نیروی مهندس و امتیاز آور شرکت های متقاضی اخذ رتبه، اقدام به جذب مهندسین با سابقه و بی سابقه در تمامی رشته ها کرده است.

مهندسین گرامی می توانند از طریق فرم جذب آنلاین مهندس اطلاعات مورد نظر را وارد کرده تا در صورت نیاز، کارشناسان شرکت با آنها تماس گرفته و اقدام به جذب

آن ها کنند.

همچنین شرکت های متقاضی اخذ رتبه می توانند با ما تماس بگیرند  و نیاز خود را اعلام کنند تا کارشناسان شرکت در اصرع وقت نیروی مهندس آن ها را تامین کنند.

  • امیر حسام صادقپور

اخذ کارت بازرگانی -مشاوران امین پایتخت

امیر حسام صادقپور | دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۴:۰۲ ب.ظ

اخذ کارت بازرگانی

یکی از مدارک اصلی که در رابطه با مبحث واردات / صادرات کالا الزام داشته و جزو یکی از ارکان اساسی این مقوله میباشد (  کارت بازرگانی  ) است  که توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران توسط مرکز و یا شهرستانها به نام متقاضیانی که واجد شرایط باشند صادر میگردد .
کارت بازرگانی ،مجوزی است که به دارنده آن اعم از شخص حقیقی یا حقوقی به موجب ماده 2 قانون صادرات و واردات مصوب 1372/04/02 مجلس شورای اسلامی اجازه داده می شود به امر تجارت خارجی بپردازد .بر اساس مقرراتی که در حال حاضر در دست اجراست اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور یکسال می باشد . تمدید کارت بازرگانی با ارائه مدارک لازم برای برای مدت مذکور انجام می گیرد و در دفعات بعد نیز به همین ترتیب ادامه می یابد.
 کاربردهای کارت بازرگانی:
  1. ثبت سفارش و ترخیص کالا 
  2.  واردات از مناطق آزاد
  3.  مبادرت به حق العمل کاری در گمرک 
  4. صادرات کلیه کالاهای مجاز
 

ضمناً داشتن کارت بازرگانی برای واردات / صادرات الزامی بوده که حین ثبت سفارش کالا جزو مدارکی است که توسط بانکها از متقاضی اعتبار درخواست میگردد .
صدور کارت بازرگانی:
 برای صدور کارت بازرگانی دائم باید از طریق اداره کل ثبت شرکتهای محل اقدام به اخذ اظهارنامه ثبتی و گواهی پلمپ دفاتر  نمود و سپس به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یا اتاق تعاون مرکز استان محل فعالیت بر حسب مورد مراجعه نمود ، پس از تکمیل پرونده و امضا کارت در اتاق مربوط جهت تایید نهایی به اداره کلبازرگانی استان مربوطه مراجعه کرد . کارت بازرگانی شرکت های خارجی جهت تایید به اداره کارت بازرگانی وزارت  ارسال می شود .
به موجب تصویبنامه شماره 80163/ت/68663 مورخ 17/12/76 *** شرکتهای تعاونی باید کارت بازرگانی خود را از اتاقهای تعاون جمهوری اسلامی ایران دریافت نمایند .

شرایط اخذ کارت بازرگانی  :
الف /  اشخاص حقیقی ایرانی 
• داشتن حد اقل 21 سال تمام .
• برگ پایان خدمت نظام  و یا برگ معافیت برای اقایان .
• داشتن سه سال سابقه فعالیت های تجاری / تولیدی به تائید دونفر از دارندگان کارت بازرگانی و یا داشتن مدرک مجوز تولید صادره یکی از وزارتخانه متبوع .
• داشتن محل کسب ( متناسب با رشته فعالیت ) اعم از ملکی  / استیجاری .
• داشتن دفاتر قانونی با ارائه اظهار نامه های ثبتی .
• داشتن حساب جاری معتبر نزد یکی از بانکهای عامل کشور . 
• سه ردیف اخر که با رنگ ابی مشخص گردیده معمولاً در رابطه با شرکتهای متقاضی اخذ کارت الزام خواهد داشت.
 ب /  اشخاص حقیقی غیرایرانی
• داشتن کلیه شرایط مقرر برای اشخاص ایرانی باستثنای" برگ پایان خدمت نظام / معافیت".
• داشتن پروانه کار و اقامت معتبر .

 اگر تمایل به اخذ کارت بازرگانی دارید کافیست با ما تماس بگیرید تا در کمترین زمابه و مقصود خود برسید.

  • امیر حسام صادقپور

ثبت طرح صنعتی -مشاوران امین پایتخت

امیر حسام صادقپور | دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۴:۰۱ ب.ظ

ثبت طرح صنعتی

ماده ۲۰-از نظراین قانون ، هر گونه ترکیب خطوط یارنگهای و هر گونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگها و یا بدون آن ، به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فراورده صنعتی یا محصول از صنایع دستی را تغییر دهد ، طرح صنعتی است . در این طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی باشد.

ماده ۲۱- طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که جدید و یا اصیل باشد . طرح صنعتی زمانی جدید است که از طریق انتشار به طور محسوس وی یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر قبل ای تاریخ تسلیم اظهارنامه یا بر حسب مورد قبل از حق تقدم اظهار نامه برای ثبت در هیچ نقطه ای از جهان برای عموم افشاء نشده باشد . مفاد قسمت اخیر بند (ه) و بند (و) ماده ۴ این قانون در خصوص طرح های صنعتی نیز قابل اعمال است.

ماده ۲۲- اظهار نامه ثبت طرح صنعتی که به اداره مالکیت صنعتی تسلیم می شود ، همراه نقشه عکس و سایر مشخصات گرافیکی کالا که تشکیل دهنده طرح صنعتی هستند و ذکر نوع فرآورده هایی که طرح صنعتی برای آن ها استفاده می شود خواهد بود . اگر طرح صنعتی سه بعدی باشد ، اداره مالکیت صنعتی می تواند نمونه واقعی یا ماکتی از آن را نیز به همراه اظهار نامه درخواست نماید . اظهار نامه مشمول هزینه مقرر برای تسلیم آن خواهد بود.

اظهار نامه باید در بر دارنده مشخصات طرح باشد و در موارد ی که متقاضی همان طرح نیست ، اظهار نامه باید به همراه مدارکی باشد که ذی حق بودن متقاضی را برای ثبت طرح صنعتی ثابت نماید.

ماده ۲۳- مفاد مواد ۵و۹ و بند (ج) مواد ۱۱و۱۵ این قانون در خصوص طرح های صنعتی نیز قابل اعمال است.

ماده ۲۴- دو یا چند طح صنعتی را می توان دریک اظهارنامه قید و تسلیم نمود ، مشروط بر آن که مربوط به یک طبقه بندی بین المللی و یا مربوط به یک مجموعه یا ترکیبی از اجزاء باشد.

ماده ۲۵- ممکن است ضمن اظهار نامه درخواست شود که انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی از تاریخ تسلیم اظهار نامه حداکثر تا دوازده ماه و یا اگز ادعای حق تقدم شده است از تاریخ حق تقدم به تاخیر افتد.

ماده ۲۶- متقاضی می تواند تا زمانی که اظهار نامه در جریان بررسی است آن را مسترد نماید.

ماده ۲۷- بررسی ثبت و انتشار آگهی طرح صنعتی به ترتیب زیر خواهد بود :

الف- تاریخ اظهار نامه همان تاریخ تسلیم آن به اداره مالکیت صنعتی است ، مشروط بر این که در زمان تسلیم اظهارنامه حاوز کلهی اطلاعاتی باشد که شناسایی متقاضی و همچنین نمایش گرافیکی کالا متضمن طرح صنعتی را میسر سازد.

ب-اداره مالکیت پس از وصول اظهارنامه ، آنرا از نظر مطابقت با مفاد ماده ۲۲ و نیز این که طرح مذکور طبق مقررات مندرح در ماده ۲۰ و بند (و) ماده ۴ و مقررات مربوط می باشد بررسی می کند.

ج- در صورتی که اداره مالکیت صنعتی تشخیص دهد شرایط موضوع بند (ب) این ماده رعایت شده است طرح صنعتی را ثبت و آگهی مربوط را منتشر و گواهی ثبت آن را به نام متقاضی صادر می نماید و در غیر این صورت اظهارنامه را مردود اعلام می کند.

د- هر گاه درخواستی طبق ماده ۲۵ ارائه شده باشد ، پس از ثبت طرح صنعتی نمونه طرح و مفاد اظهار نامه منتشر نمی شود . در این صورت اداره مالکیت صنعتی یک آگهی حاوی تاخیر انتشار طرح صنعتی مذکور و اطلاعات مربوط به هویت مالک طرح ثبت شده و تاریخ تسلیم اظهار نامه و مدت تاخیر مورد درخواست و سایر امور ضروری را منتشر می کند . پس از انقضای مدت تاخیر درخواست شده اداره مالکیت صنعتی آگهی طرح صنعتی ثبت شده را منتشر خواهد کرد . رسیدگی به دعوی راجع به یک طرح صنعتی ثبت شده در مدت تاخیر انتشار آگهی مشروط به آن است که اطلاعات مندرج در دفاتر ثبت و اطلاعات مربوط به پرونده اظهار نامه به شخصی که علیه اودعوی اقامی می شود به طور کتبی ابلاغ شده باشد.

ماده ۲۸- حقوق ناشی از ثبت طرح صنعتی مدت اعتبار و تمدید آن به شرح زیر است :

الف- بهره برداری از هر طرح صنعتی که در ایران ثبت شده باشد ، توسط اشخاص ، مشروط به موافقت مالک آن است.

ب- بهره برداری از یک طرح صنعتی ثبت شده عبارت است از : ساخت ، فروش و وارد کردن اقلام حاوی آن طرح صنعتی.

ج- مالک طرح صنعتی ثبت شده می تواند علیه شخصی که بدون موافقت او افعال مذکور در بند (ب) این ماده را انجام دهد یا مرتکب عملی شود که عادتا موجبات تجاوز آینده را فراهم آورد، در دادگاه اقامه دعوی نماید.

د-مدت اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تسلیم اظهار نامه ثبت آن خواهد بود. این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه مربوط تمدید نمود . پس از انقضای هر دوره که از پایان دوره شروع می شود یک مهلت شش ماهه برا ی پرداخت هزینه تمدید گردیده و همچنین جریمه تاخیر در نظر گرفته خواهدشد.

ماده ۲۹-هر ذینفع می تواند از دادگاه ابطال ثبت طرح صنعتی را درخواست نماید. در این صورت باید ثابت کند که یکی از شرایط مندرج در موارد ۲۰و۲۱ رعایت نشده است . و یا کسی که طرح صنعتی به نام وی ثبت شده پدید آورنده آن طرح یا قائم مقام قانونی او نیست . مفاد قسمت اخیر ماده ۱۸ در این خصوص نیز اعمال می شود.

  • امیر حسام صادقپور

اخذ کارت پیمانکاری شهرداری -مشاوران امین پایتخت

امیر حسام صادقپور | دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۴:۰۰ ب.ظ

از سال 1387 تا کنون اقدامات مفیدی صورت گرفته که در پی آن تصمیم بر آن شد تا جهت افزایش توان فنی و اجرایی و ارتقا کمی و کیفی پیمانکاران عمرانی شهرداری تهران در حوزه معاونت فنی و عمرانی تحول ایجاد شده است ، در این راستا جایگاهی با عنوان امور پیمانکاران فنی و عمرانی شهرداری تهران مستقر در اداره کل هماهنگی مناطق و سازمان ها تشکیل گردیده و پیمانکاران پس از اخذ رتبه ی پیمانکاران از معاونت عمرانی استانداری می بایست با ثبت نام در امور پیمانکاران فنی و عمرانی جهت دریافت این کارت اقدام نمایند. دریافت ان کارت به نشانه ی شناسایی و انسجام پیمانکاران می باشد.

جهت ثبت نام و دریافت کارت پیمانکاری اطلاعات زیر مورد نیاز است:
مشخصات
مشخصات و سابقه مدیر عامل
سوابق کاری شرکت
مشخصات پرسنل شرکت
امکانات جانبی شرکت
تجهیزات و ماشین آلات شرکت
رتبه شرکت از معاونت فنی و عمرانی استانداری

حهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص اخذ کارت پیمانکاری شهرداری با ما تماس بگیرید.

  • امیر حسام صادقپور

خدمات مالیاتی -مشاوران امین پایتخت

امیر حسام صادقپور | دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۳:۳۳ ب.ظ

امروزه در عرصه رقابتی اقتصادهای جهانی  و ملی، استفاده از اطلاعات مربوط و قابل اتکاء مهمترین ابزار تصمیم گیری میباشد. این ویژگی ها اطلاعات را به کالایی با ارزش بدل می سازد. دستیابی به اطلاعات مذکور بدون استفاده از خدمات حسابداران و مشاورین مدیریت امکان پذیر نیست.
شرکت مشاوران امین پایتخت با هدف ارتقاء سطح کیفی اطلاعات مالی و سیستم های مدیریتی و کمک به ایجاد انضباط مالی در بخش های عمومی ،خصوصی و دولتی در حال انجام فعالیت می باشد.

خدمات شرکت مشاوران امین پایتخت در زمینه خدمات مالی و مالیاتی به شرح زیر می باشد:
·   تهیه دفاتر قانونی واظهارنامه مالیاتی ودفاعیه های لازم
·   پیشنهاد ، طراحی و پیاده سازی انواع کدینگ حسابها
·   انجام خدمات پیمانکاری وظایف امور مالی به خارج از سازمان
·   کمک به شرکت ها در استخدام حسابدار قابل اطمینان و مجرب و اعزام حسابدار و تامین کادر مالی
·   تهیه صورتهای مالی اشخاص حقیقی و حقوقی و صورتهای مالی تلفیقی گروه شرکتها طبق ضوابط و استانداردهای ملی
·   رفع اختلافات مالی بین شرکاء وسهامداران
·   انجام امور تصفیه شرکت ومدیریت امور تصفیه
·   اصلاح و تعدیل حسابها
·   تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعملهای مالی و کنترل داخلی
·   تهیه بودجه و گزارشات تحلیلی مالی و سایر گزارشات مالی و محاسباتی خاص
·   خدماتی که توسط دادگاهها ومراجع قضایی در چارچوب موارد بالا  ارجاع و توسط مؤسسه پذیرفته می‌شود .
·   ارائه سایر خدمات مالی مورد احتیاج موسسات و شرکتها بسته به مورد

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

  • امیر حسام صادقپور

خدمات حسابرسی -مشاوران امین پایتخت

امیر حسام صادقپور | دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۳:۳۱ ب.ظ

انجام انواع خدمات حسابرسی شامل:
1-  حسابرسی صورتهای مالی
2-  حسابرسی داخلی
3- بررسی اجمالی صورتهای مالی 
4-  حسابرسی مالیاتی
5- حسابرسی عملیاتی و اجرای روشهای توافقی رسیدگی به صورتهای مالی .
6- انجام امور انبارگردانی با نیروهای متخصص طبق اصول و استاندارد حسابداری به همراه دستورالعمل های انبارگردانی از ابتدا تا ارائه گزارش کسر و اضافات به مدیریت .
7- انجام بازرسی قانونی شرکتهایی که مطابق مفاد قانون تجارت ملزم به تعیین بازرس قانونی هستند.
8-  ارائه گزارشهای حسابرسی صورتهای مالی شرکت به بانک ها جهت دریافت وام و تسهیلات بانکی.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

  • امیر حسام صادقپور

اخذ کد اقتصادی -مشاوران امین پایتخت

امیر حسام صادقپور | دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۳:۳۱ ب.ظ

فعالیت های اقتصادی به طرق مختلف در جوامع صورت می گیرد. حمایت از فعالیت کنندگان دراین امر و همچنین نظارت بر اعمال اقتصادی (تجاری) مستلزم شناخت اشخاص فعال در این زمینه می باشد.
کسب مجوز برای فعالیت های تجارتی و پرداخت حقوق حقه دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابتها و تلاشهای ناسالم یکی از مزایای این امر محسوب می گردد.
در کنار راهنمای ثبت شرکتها و دریافت کارت بازرگانی، ضرورت اخذ شماره (کد) اقتصادی ملاحظه می شود بنابراین با استفاده از مقررات مربوطه که در واحدهای ذیربط وزارت امور اقتصادی و دارایی جاری است نسبت به نگارش و ارائه راهنمای دریافت شماره اقتصادی برای کسانی که نیازمند دانستن اطلاعات مربوط می باشند اقدام شد.

کد اقتصادی چیست؟
کد اقتصادی شماره ای است که بنا بر قانون وضع شده در سال ۷۳ برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات اشتغال دارند تعیین شد. به این صورت که این اشخاص باید کد اقتصادی خود را روی فاکتورهای خرید و فروش ثبت کنند.
از جمله دلایل درج کُد اقتصادی روی فاکتورهای خرید و فروش محاسبه سود به دست آمده در معاملات است و بنابراین با محاسبه دقیق سودهای کسب شده مالیات ها نیز کمتر برآوردی و نظری خواهند بود و محاسبه آنها بیشتر بر اساس اسناد و مدارک صحیح خواهد بود.
علاوه براین به وسیله کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشور قادر است دفاتر قانونی، فاکتورها و صورتحساب های صادر شده را به راحتی بررسی کند.

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی
کلیه اشخاص حقوقی که به امر تولید، مونتاژ، واردات و صادرات، توزیع هر نوع کالا و کارهای خدماتی اشتغال دارند همچنین کلیه اشخاص حقیقی که به امور فوق اشتغال داشته و دارای پروانه کسب یا کار ازمراجع ذیربط بوده و یا دارای محل فعالیت تجاری باشند و واجد شرایط اخذ شماره اقتصادی به شمار می آیند. قابل ذکر است احراز یکی از شرایط فوق برای اشخاص حقیقی کافی می باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی
جهت این مرحله همراه با مدارک زیر به اداره دارائی
1- دریافت دفترچه و تکمیل آنها (واحد اطلاعات و خدمات اداره دارائی)
2- دریافت فرمهای مربوطه و تکمیل آنها (واحد ثبت و شناسائی اداره دارائی)
3- کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
4- کپی آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی (2 نسخه)
5- کپی اساسنامه شرکت
6- کپی از اظهارنامه شرکت (و یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‏های غیر سهامی)
7- کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن
8- کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس (در صورت موجود بودن)
9- کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری بودن، کپی قرارداد اجاره که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد.
10- نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه
11- پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارائی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی اخذ کد اقتصادی با ما تماس بگیرید.

  • امیر حسام صادقپور

خدمات ارزش افزورده -مشاوران امین پایتخت

امیر حسام صادقپور | دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۳:۲۹ ب.ظ

خدمات ارزش افزورده

مالیات بر ارزش افزوده عبارتست از نوعی مالیات غیرمستقیم برمصرف که بطور غیرانباشته برکلیه مراحل تولید وتوزیع خصوصی کالا و خدمات تعلق می گیرد. 
مالیات بر ارزش افزوده - نسبت به سایر مالیاتهاى مرسوم - یک مالیات جدید است. گسترش این سیستم، یکى ازمهمترین توسعه هاى مالیاتى و بى شک یکى از جدال برانگیزترین مباحث اواخر قرن بیستم است. این سیستم مالیاتى باتلاش اقتصاددانان براى رفع یا کاهش اختلال و نارسایى هاى مالیاتى سنتى و همچنین افزایش درآمد دولت شکل گرفت. 
مالیات بر ارزش افزوده یک نوع مالیات بر فروش چند مرحله اى است که خرید کالاها و خدمات واسطه اى را از پرداخت مالیات معاف مى کند. در واقع یک اعتبار مالیاتى براى خریدهاى واسطه اى بنگاه هاى اقتصادى در نظر گرفته مى شود که باعث از بین رفتن پدیده مالیات بندى مضاعف مى شود بنابراین عوامل اقتصادى براى هر ارزش ایجاد شده فقط یک بار مالیات مى پردازند.

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده:
-  تصویر گواهی ثبت نام سازمان امور مالیاتی(شماره اقتصادی جدید)
-  تصویر آگهی ثبت روزنامه رسمی
-  تصویر آگهی آخرین تغییرات روزنامه رسمی
-  تصویر آخرین قبض تلفن محل فعالیت
-  تصویر کارت بازرگانی شخص حقوقی
-  تصویر پروانه/مجوز فعالیت
-  تصویر معرفی نامه یا وکالت نامه نماینده قانونی شرکت

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

  • امیر حسام صادقپور

اخذ ایزو و استانداردهای داخلی و بین المللی

امیر حسام صادقپور | دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۳:۲۷ ب.ظ

اخذ ایزو و استانداردهای داخلی و بین المللی

ایزو (ISO) مخفف عبارت International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بین‌المللی برای استانداردسازی است.

در حال حاضر، این سازمان بین‌الملی متشکل از یک شبکه از مؤسسات استاندارد ملی در 157کشور دنیا است، که بر پایه یک مرکز در هر کشور و یک مرکز اصلی در شهر ژنو - سوئیس- فعالیت می‌کند که وظیفه هماهنگی مراکز مختلف را برعهده دارد.

امروزه رعایت استانداردهای ایزو در تولید و عرضه محصولات و خدمات از چنان اهمیتی برخوردار است که در عرصه تجارت جهانی، استاندارد‌های ایزو شرط اولیه در داد و ستدهای بین‌المللی قرار گرفته است.

انواع استانداردهای ایزو

استاندارد ISO 9000
در سال 1987 کمیته‌ فنی 176 سازمان بین المللی استاندارد (ISO/TC۱۷۶) سری استانداردهای ایزو 9000 را به جهانیان ارائه نمود. هدف از تدوین این سری استاندارد به وجود آوردن الگوئی بین‌المللی برای پیاده‌سازی و استقرار سیستم‌های مدیریت و تضمین کیفیت بوده که مورد استقبال فراوان در سطح دنیا قرار گرفت.
سری استانداردهای ایزو 9000 در سال 1994 و 2000 با نگرش فرآیندگرا و نهادینه نمودن بهبود مستمر در سیستم مدیریت کیفیت سازمان از طریق اصلاح فرآیندها، مورد ویرایش قرارگرفت.
در واقع استاندارد ایزو 9000 به یک محصول خاص داده نمی‌شود، بلکه فرآیند تولید کالا یا خدمات را در یک واحد تجاری مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

مزایای بکارگیری استاندارد ایزو 9000
    بررسی مجدد فعالیت های سازمان بر اساس اهداف سازمان و رفع کاستی‌ها
    شفافیت فرآیندها و شاخص ها در سازمان
    جلوگیری از دوباره کاری ها به واسطه تعریف فعالیتهای برنامه ریزی شده و سیستماتیک
    کاهش هزینه ها
    ایجاد اطمینان و اعتماد در درون سازمان
    ایجاد اطمینان و اعتماد درون سازمان (مشتری)
    افزایش توان رقابت در عرصه بین الملل

دامنه کاربرد: این استاندارد در کلیه سازمانهای تولیدی، خدماتی و پژوهشی و آموزشی و غیر کاربرد دارد.

    استاندارد ISO 14000
استانداردهای خانواده ISO 14000 شامل استانداردهای بین الملی در رابطه با سیستم‌های زیست محیطی است. این استانداردها در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط کمیته فنی ۲۰۷ سازمان ایزو بوجود آمدند.
یک سیستم مدیریت زیست محیطی می‌تواند به عنوان بخشی از سیستم‌های جامع مدیریت به حساب آید.
این سیستم شامل ساختار سازمانی، فعالیت‌های طرح‌ریزی، تعریف مسوولیت‌ها، تعیین روش‌ها و فرایند‌ها و همچنین در اختیارگیری منابع لازم برای تهیه، اجرا، بازنگری و حفظ خط مشی زیست‌محیطی سازمان است.
این استاندارد مساله اصلی فرآیند تولید و به عبارتی پشت پرده عرضه یک کالا است، نه خود کالا.
در واقع این گواهینامه به واحدی اعطا می‌شود که در درازمدت برنامه‌های عملی برای کمک به پاکیزه ماندن محیط‌زیست داشته باشد و آنها را به درستی اجرا کند.

مزایای بکارگیری استاندارد ایزو 14000
    ایجاد سیستمهای مدیریت زیست محیطی که منجر به حفاظت بیشتر از محیط زیست می شود.
    به حداقل رسانیدن موانع غیر تعرفه ای تجاری و تسهیل تجارت بین الملل با توجه به بها دادن بیشتر به محیط زیست در سازمان‌ها
    جلب مشتریان بیشتر و افزایش سهم بازار در سطح بین المللی
    افزایش رعایت مقررات و قوانین مربوط به محیط زیست
    استفاده بهینه از منابع طبیعی
    تسهیل تجارت بین الملل
    ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای سازمان

دامنه کاربرد: این استاندارد برای کلیه صنایع و سازمان‌های مختلف تولیدی و خدماتی کاربرد دارد.

    استاندارد OHSAS 18001
سری ارزیابی ایمنی بهداشت شغلی (Occupational Health & Safety Assessment Series) استانداردی قابل امتیازبندی و اخذ گواهینامه است.
در سال 1998 کمیته‌ای متشکل از موسسه استاندارد بریتانیا، شرکتهای اصلی گواهی دهنده انگلستان و سایر سازمانهای بین‌المللی استاندارد تشکیل شد که هدف آن تهیه و تدوین استانداردی واحد بود.
OHSAS 18001 در پاسخ به نیاز سازمانها به یک استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، که بوسیله آن بتوانند سیستم مدیریت خود را در زمینه‌های بهداشتی و ایمنی ارزیابی کنند تدوین شده است.
ساختار استاندارد OHSAS 18001 سازگار با استانداردهای ایزو 9000 و ایزو 14000 است تا سازمان‌ها بتوانند به راحتی سیستم‌های مدیریت کیفیت، محیط زیست و بهداشت شغلی و ایمنی را با یکدیگر ادغام و سیستم مدیریتی یکپارچه‌ای را ایجاد نمایند.
یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، سازمان را در شناسایی، حذف و یا به حداقل رساندن خطرات مرتبط با بهداشت و ایمنی کارکنان خویش و سایر طرف‌های ذینفع که در معرض آن قرار دارند، یاری می‌کند.

مزایای بکار گیری استاندارد OHSAS 18001
    تفکری طرح ریزی شده و مستند در ارتباط با بهداشت و ایمنی شغلی
    ساختاری مناسب برای مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی
    ایجاد محیط کاری ایمن‌تر و سالم‌تر
    افزایش آگاهی و دانش در خصوص مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
    کاهش ریسک حوادث، رویدادها و ....

دامنه کاربرد: این استاندارد در کلیه سازمان‌های تولیدی و خدماتی کاربرد دارد.

    استاندارد ISO 22000
ایمنی غذا وابسته به بروز مخاطرات بیماری‌زایی غذایی در هنگام مصرف می‌باشد. کنترل کافی و مناسب در طول زنجیره غذایی امری ضروری بنظر می‌رسد چرا که در هرمرحله از زنجیره غذایی ممکن است مخاطرات ایمنی غذا رخ دهد. لذا رسیدن به ایمنی غذا بایستی با تلاش همه گیر طرفهای زنجیره غذا صورت پذیرد.
بکارگیری این استاندارد به سازمانهایی که در رده‌های مختلف زنجیره غذایی قرار دارند کمک می‌کند که بتوانند مخاطرات موجود در سیستم خود را شناسایی و کنترل نمایند.
این استاندارد مجموعه ترکیبی موثری را جهت حصول اطمینان از ایمنی غذا در طول زنجیره غذایی ایجاد می‌نماید که عناصر کلیدی آنها شامل ارتباط متقابل، سیستم مدیریت، برنامه‌های پیشنهادی و اصول HACCP می‌باشد.

دامنه کاربرد: کلیه سازمانها در محدوده زنجیره غذایی شامل تولیدکنندگان مواد اولیه در کارخانه‌های تولید مواد غذایی و خوراک دام، عوامل درگیر با حمل و نقل و انبارش، فروشگاه‌های خرده فروشی و تامین کنندگان خدمات مرتبط با غذا نظیرخدمات بسته‌بندی و ... می‌توانند از این استاندارد بهره جویند.

    استاندارد ISO /IEC 17020
یکی از استانداردهای تخصصی است که برای معیارهای عمومی برای فعالیت انواع مختلف سازمانهای بازرسی کننده می‌باشد. هدف از این استاندارد مشخص کردن معیارهای عمومی سازمان‌های بازرسی کننده بیطرف, قطع نظر از بخش مورد بازرسی, می‌باشد.
این استاندارد همچنین معیارهای استقلال را نیز مشخص می نماید. این استاندارد برای استفاده سازمانهای بازرسی کننده و مراجع تایید صلاحیت و نیز سایر سازمان‌های مرتبط با شناسایی صلاحیت سازمان های بازرسی کننده در نظر گرفته شده است.

دامنه کاربرد: این استاندارد برای کلیه شرکت ها و موسسات بازرسی کاربرد دارد.

    استاندار  ISO /IEC 17025
روند تخصصی شدن فعالیت‌های سازمان‌ها موسسات و سازمان‌های تدوین کننده استاندارد را بر آن می‌دارد تا نیازمندی‌های خاصی را جهت حصول اطمینان از کیفیت خدمات این نوع سازمان‌ها تدوین نمایند.
علاوه بر استاندارد ایزو 9000 که الزامات عمومی سیستم مدیریت کیفیت را برای کلیه سازمانها بیان می‌نماید در صنایع مختلف استانداردهایی منتشر می‌شود که الزامات خاصی را برای آن تعریف می‌نماید که این الزامات به صورت مکمل - جایگزین الزامات عمومی سیستم مدیریت کیفیت سازمان را شکل می‌دهد.
این استاندارد تخصصی برای تشریح سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاهها تدوین شده است.
به بیان دیگر این استاندارد برای کلیه آزمایشگاه‌های ارایه دهنده خدمات اندازه‌گیری، تست، آزمون و کالیبراسیون (آزمایشگاه‌های صنعتی) بدون توجه به تعداد پرسنل یا گستردگی محدوده فعالیتهای آن قابل کاربرد می‌باشد.

    استاندارد  ISO/TS 16949
با وجود آنکه استانداردهای سری ایزو 9000 به دلیل ماهیت مستقل خود، برای بسیاری از نهادها به عنوان پایه و اساس ساخت سیستم مدیریت کیفیت قرار گرفته، اما برخی از حوزه‌های اقتصادی به خصوص، مانند صنایع خودرو، که علاقه بیشتری به برآورده شدن خواسته‌های کیفی خود دارند اقدام به تدوین الزامات ویژه خود نموده‌اند و اجرای این خواسته‌ها را برای تامین کنندگان خود الزام نموده اند.
از آنجا که تعداد این الزامات سبب بروز مشکلاتی در خصوص ارزیابی مکرر خواسته‌های متفاوت برای قطعه سازان طرف قرارداد, خودروسازان مختلف شده است. بررسی‌ها برای حل این مشکل منجر به تشکیل گروه کاری بین‌المللی صنعت خودرو گردید که این گروه کاری با همکاری کمیته فنی 176 سازمان بین‌المللی استاندارد اقدام به یکپارچه سازی الزامات خودروسازان جهان نمود.

ماحصل این تلاش انتشار مشخصه فنی ایزو گردید. در تدوین این مشخصه فنی مراجع ذیل به کار گرفته شده است:

    سری استانداردهای بین‌المللی مدیریت کیفیت
    نظامنامه های مرجع خودروسازان آمریکایی
    نظامنامه های مرجع خودروسازان ایتالیایی
    نظامنامه های مرجع خودروسازان فرانسوی
    نظامنامه های مرجع خودروسازان آلمانی

    استاندارد HACCP
مجموعه الزامات مربوط به سیستم مدیریت بهداشت مواد غذایی است که به معنی تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی می‌باشد که برای اولین بار در سال 1971 در کنفرانس ملی حفاظت مواد غذایی مطرح شد. سپس در سال 1973 سازمان فضا نوردی آمریکا (ناسا) با همکاری شرکت پیلسبوری این سیستم را برای اطمینان از سلامت مواد غذایی فضا نوردی اجرا کردند.
این سیستم در سال 1985 به اطلاع عموم رسید و در سال 1993 توسط کمیسیون کدکس پذیرفته شد.
در سال 1377 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران آیین کار استفاده از آنرا تحت عنوان استاندارد ملی 4557 منتشر کرد. حروف کلمات این سیستم با هدف ایمن‌سازی فرآیندهای تولید مواد غذایی و پیشگیری از بروز حوادث ناشی از مشکلات بهداشتی مواد غذایی در سازمانها مستقر می‌شود.

مزایای بکارگیری استاندارد:
استقرار این سیستم در سازمان با توجه اجرای مراحل کنترل مناسب و موثر در طول فرآیندهای پذیرش مواد اولیه، تولید محصول، انبارش و نگهداری و ارسال محصول به سازمان اطمینان می‌دهد که با حداقل هزینه مطمئن‌ترین کنترلها را انجام می‌دهد و می‌توان به مزایای زیر اشاره کرد:
    ایجاد اطمینان در مصرف کنندگان محصولات
    حرکت به سمت تولید بدون نقص
    پیشگیری از مخاطرات شیمیایی، میکروبی و فیزیکی که ممکن است در فرآورده‌های غذایی موجب خسارت رساندن به مشتری و کاهش اعتبار سازمان شود.
    سازگاری با سایر سیستمهای مدیریت کیفیت

کلیه سازمانهای تولیدی و خدماتی که در زنجیره تامین مواد غذایی جامعه نقش ایفا می‌کنند مانند مجتمع های کشت و صنعت، تولید کنندگان مواد غذایی، توزیع‌کنندگان مواد غذایی، سردخانه ها و.... می توانند با استفاده از این اصول نسبت به تضمین سلامت محصولات غذایی خود اطمینان لازم را کسب نمایند.

    استاندارد  IMS و HSE
یک سیستم مدیریت سازمان یافته چارچوبی ایجاد می‌کند که در قالب آن افراد می‌توانند به طور منظم برای سازمان کار کنند و در مقابل درآمد مطلوب با روش کارآمد و موثر بدست بیاورند.
به عبارت دیگر سیستم مدیریت روشی است که ما می‌خواهیم کارها انجام شوند. سیستم مدیریت می‌تواند در زمینه‌های گوناگونی همچون کیفیت، بهداشت و ایمنی و محیط زیست مدنظر قرار گیرد. بطور طبیعی مرکز توجه و تأکید هر یک از اجزاء سیستم با دیگری تفاوت دارد.
به عنوان مثال، سیستم مدیریت کیفیت بر نیازهای مشتری تأکید دارد، در حالی که سیستم مدیریت محیط زیست نیازهای طیف گسترده‌ای از طرف‌های ذینفع و تقاضای رو به رشد جامعه نسبت به حفاظت محیط زیست را بیان می‌کند و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی کانون توجه خود را بر حفظ ایمنی سرمایه‌ها و بهداشت شغلی نیروی انسانی در سازمان قرار می‌دهد.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ استاندارد مورد نظر با ما تماس بگیرید.

  • امیر حسام صادقپور